روزمرگی های یک طلبه(من یک کوثری هستم)
کربلا با تربتش عمریست که دارالشفاست مشهد اما نسخه اش با آب سقاخانه است [ صلوات یادت نره ]




آذر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30



در کنار حوض صحن تو که رشک کوثر است زنگی ار صورت بشوید ماه کنعان می شود [ صلوات یادت نره ]




بنویسید





موضوعات


نحوه نمایش نتایج:




دوستان آنلاین


  • مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم
  • بحرکاظمي
  • فرهنگی تربیتی مرکز آموزش های غیر حضوری
  • نورفشان
  • ریحانه مقدم
  • anam



  • میزان تلاش من


     
      توصیه به طلاب درباره فضای مجازی ...

    شهاب مرادی بر لزوم استفاده طلاب از کارکردهای روحانیت در جهت هدایت عمومی تاکید کرد و گفت: یکی از اشکالات فعالان فضای مجازی اظهارنظر در همه موارد است؛ مبلغان ما باید بدانند که سخنگوی دولت یا حاکمیت نیستند که در همه موارد اظهارنظر کنند.

    به گزارش ایسنا، حجت‎الاسلام شهاب مرادی امروز (28 دی‌ماه) در همایش «فضای مجازی و خانواده من» در دفتر تبلیغات گفت: فضای مجازی، مجازی نیست، طلاب نیز نباید در این فضا، مجازی باشند بلکه باید واقعی باشند و خود را بیان کنند.

    او افزود: یکی از اشکالات فعالان فضای مجازی اظهارنظر در همه موارد است؛ مبلغان ما باید بدانند که سخنگوی دولت یا حاکمیت نیستند که در همه موارد اظهار نظر کنند زیرا برخی اوقات به دلیل فقر اطلاعات به اصل کار تبلیغی ضربه وارد می‌کنند.

    مرادی اظهارکرد: مبلغان باید در فضای مجازی، مبلغ بودن خود را حفظ کنند و مباحث دینی را به خوبی و با زبان زیبا بیان کنند؛ مبلغان باید در حوزه فعالیت خود از طهارت تا دیانت در همه امور حضوری فعال داشته باشند.

    این مبلغ رسانه‎ای و فضای مجازی بیان کرد: ترویج مهربانی، ترویج آرامش، ترویج صداقت و… از امور مهمی است که مبلغان باید به آن‌ها بپردازند.

    او گفت: طلبه‌ها باید معمم شوند و جوانان طلبه باید هرچه زودتر به جمع معممین بپیوندند زیرا معمم شدن آثار و برکات فردی و اجتماعی بسیاری دارد؛ طلاب معمم باید بدانند که مردم به آنها و فعالیت آنها نیاز دارند.

    وی افزود: همه روحانیون دارای تاثیر نفس هستند زیرا سخنی که از جایگاه خدایی بیان می شود قطعا تاثیرگذار نیز خواهد بود؛ کسی که برای خدا گام بر می دارد قطعا با نصرت الهی نیز همراه خواهد بود.

    مرادی اظهارکرد: مبلغان در پاسخ به سوالات مردم حتما لازم نیست به مباحث علمی و فلسفی دست بزنند بلکه گاهی اوقات تنها با یک کلمه مثل اینکه توبه کن و دیگر این کار را تکرار نکن بسیار موثرتر عمل خواهیم کرد.

    این مبلغ رسانه‎ای و فضای مجازی بیان کرد: وقتی یک مبلغ با فردی که دارای مشکل خاص است مواجه می شود و اراده می کند که با سرمایه ذهنی روحانیت خود روحیه این فرد و جهان بینی او را تغییر دهد قطعا خداوند نیز این قدرت را به برکت همین نیت به او می دهد.

    وی گفت: بسیاری از جوانان پس از گناهان خود به ما مراجعه می کنند که آیا هنوز یک مومن هستند؟ در این زمینه تنها با یک کلمه می توانیم او را بازگردانیم و اگر بخواهیم او را در کشاکش اقوال درگیر کنیم قطعا او را از دست خواهیم داد.

    او افزود: گزارشی ارائه شد و در جلسات مقدماتی یک گزارش بیان شد که جالب است نیروی انتظامی در گروه مرجع رشد کرده و اعتماد مردم به این نیرو افزایش پیدا کرده است؛ در جریان محبوبیت اجتماعی گروه‌های مختلفی رشد و سقوط می کنند ولی روحانیون به هیچ عنوان نباید وارد این مسائل شوند و باید با کارکردهای خود فعالیت کنند.

    مرادی اظهارکرد: تا صد سال پیش آموزش و پرورش و اوقاف و معاملات و مسائل قضایی همگی در اختیار روحانیت بود اما سپس اعلام کردند روحانیون حتی حق عقد خواندن هم ندارند؛ به هر شکلی در دوران سابق سعی شد که همه اختیارات روحانیت را سلب کنند ولی قطعا جامعه به سوی روحانیت شوق و استقبال دارد و روحانیت نیز باید این کارکردها را به هر شکل در جامعه ساری و جاری کنند.

    او بیان کرد: طلاب باید از اعتبار معمم بودن استفاده کرده و رفتارهای ناصواب در جامعه را تغییر دهند؛ طلاب باید حرف مردم و اقشار مختلف را بشوند و آنها را راهنمایی کنند.

    موضوعات: فضای مجازی
    [دوشنبه 1398-01-12] [ 01:54:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      فضای مجازی و مذهب ...

    فضای مجازی فضایی است که بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) شکل می گیرد و موازی با فضای واقعی و حقیقی است و تلاش می کند که چهار کار را انجام دهد:
    1- ارتباط انسان ها را برقرار کند، 
    2- جابجايي اطلاعات و اطلاع رساني صورت گيرد، 
    3- در حوزه سرگرمی در خدمت انسان ها باشد و در نهایت این که 
    4- خدماتی را در حوزه های مختلف مثل آموزشی، تحصیلی، دولت الکترونیک، بانکی و تجاری و مشابه را انجام دهد.

    این فضا فضایی است كه در حوزه فرهنگی و اجتماعی زمینه ساز است. همانطور که در فضای واقعی در زمینه اجتماعی و فرهنگی زندگی می کنیم در این فضا نیز در یک زمینه (Context) زندگی می کنیم و رابطه ما با این فضا رابطه انسان با زمینه است. به همین دلیل به میزانی که فضای واقعی به ما موجودیت و وجود می بخشد و انسان مدنی الطبع را می سازد در فضای مجازی هم مدنیيتی متناسب با فضای مجازی وجود دارد که خصایص خاص خود را مي طلبد، از جمله بحث نوع ارتباط انسان ها است که این ارتباط با فضای واقعی متفاوت است. 
    ارتباطی که در فضای واقعی داریم ارتباط رودرو با فاصله کوتاه و مستقیم است، اما فضای مجازی فضایی است که ارتباط در آن دارای سه خصیصه به این شرح می باشد؛

    • در هر زمان (Anytime) 
    • با هرکس (Anyone) و 
    • در هرکجا (Anywhere) ارتباط برقرار شود. این ویژگی ارتباطی این فضاست که طبیعت خاصی به آن می بخشد. 
    بحث دوم بحث فشردگی زمان و مکان در ارایه اطلاعات است. یعنی در حقیقت افراد مي توانند اطلاعات را به صورت فشرده در هر زمان و هر مکان دریافت كنند. این موضوع باعث می شود نوع ادراک افراد متفاوت شود. پس فرد در زمینه ای وارد می شود که زمینه نوع ارتباط و نوع ادراک متفاوت خواهد بود. بحث سوم بحث شدت بصری شدن انسان است و در حقیقت انسانی که در فضای مجازی قرار گرفته است چیزهایی را می بیند که بشر گذشته تمام عمر نمی توانسته ببینید و یا هر آنچه بشر قبل در تمام عمر می توانسته ببیند، انسان معاصر در بخشی از روز می تواند ببیند.

    از خصایص دیگر این فضا اين است كه از طریق یک پنجره شما وارد این دنیا می شوید و آن پنجره‌ای است که به عنوان گوشی موبایل و تبلت یا یک پایانه و یک ترمینالی وارد این فضا می شود و به همین دلیل نوعی انزوای انسانی از فضای واقعی در این فضا دیده می شود. طبق آمارها در شهر تهران نزدیک 64 درصد مردم تهران عضو پیام رسان ها هستند و بیش از 50 درصد بیش از 1 ساعت حضور دارند و از محیط اطراف قطع ارتباط می کنند و از طریق صفحه نمایشگر وارد این فضا می شوند و به شدت هم بصری هستند. در گذشته تصویری که در تلویزیون پخش می شد و گوینده ای صحبت می کرد، هم‌اکنون اینگونه نیست؛ گوینده صحبت می کند، مطالب زیرنویس می شود و تمام جوانب مختلف به مخاطب اطلاع رسانی می شود. خصیصه دیگری که وجود دارد خصیصه سرعت شهروندان در این فضاست که به شدت در حال افزایش است. در هیچ حوزه ای سراغ نداریم 7 میلیارد از یک دستگاه خاص استفاده کنند که الان در دنیا 7 میلیارد موبایل استفاده می شود. بیش از 5/2 میلیارد دستگاه کامپیوتر در دنیا وجود دارد در حقیقت انسانی وجود ندارد که در شهر زندگی کند و موبایل نداشه باشد.

    این حوزه یکی از حوزه هایی است که مذهب باید حضور جدی در آن داشته باشد به خصوص اسلام که صاحب شریعت است و برای تمام زندگی بشر برنامه دارد، در حقیقت جنبه زمینه ای دارد. بنابراین این زمینه باید منطبق با زمینه مذهبی شود و تا زمانی كه اين كار صورت نگيرد ما به عنوان یک مسلمان کوتاهی کرده ایم. اینجاست که تکلیف همه ما سخت خواهد شد. باید بتوانید در این زمینه عمل کنیم و مهمتر از همه این است که نوع ارتباطات در این فضا ویژگی های خاص خود را دارد. 

    شاید یکی از مهمترین حوزه های آن شبکه های اجتماعی است که هم جنبه سرگرمی و هم ارتباطی دارد. متاسفانه بیش از 90 درصد وقت مشترکین در شبکه های اجتماعی در حوزه سرگرمی می گذرد. این به دلایل زیادی مربوط به کمبود ارایه محتوا در این فضا است. منظور محتوای استاتیک نیست، بحث همان چیزی است كه در گروه های پیام رسان دیده می شود. گروه هایی شکل می گیرند و به صورت دینامیکی دائم در حال بزرگ و کوچک شدن هستند و در حال عضو گیری هستند و به سرعت بزرگ می شوند. مذهب و دین چقدر دنبال‌رو ایجاد کرده است، با توجه به این که زمینه مردم ما زمینه دینی است. این آمارها نشان می دهد که جای کار داریم. باید این نقیصه را جبران کنیم در کنار نقایص دیگر واقعیتی وجود دارد که ما در این زمینه بایستی حضور داشته باشیم و فعال باشیم.


    در رسانه های نوین که استفاده های شخصی می شود تجربه های مذهبی متفاوت و متمایز از فضای واقعی شکل می گیرد که مهمترین خصیصه آن تعاملی است و قطع شدن رابطه مکان با هویت دینی است. الان پروژه هایی در دنیا هست که از وب دو به وب سه برویم که به وب معنایی معروف است. تلاش می شود که زبان را به صورت هستی شناسانه تجزیه کنند. وقتی توانستید هستی های موجود در زبان های بشری را در زبان های متفاوت و بعد از آن ترجمه ماشینی زبان ها تعریف کنید، خیلی راحت می توانید آن را انتقال دهید، البته در زبان محاوره این امکان وجود دارد اما در زبان تخصصی مثل فقه شاید به راحتی نشود با تکنولوژی امروز این کار را انجام داد. پس بنابراین رابطه مکان با هویت دینی محدود می شود. یعنی ما در فضای تحلیلی دینی خودمان معمولا نگاهمان ایرانی و مخاطبمان ایرانی است و مقدار زیادی فرهنگ و لغت مشترک داریم و این باعث می شود پیام راحت منتقل شود و از طرفی می تواند تجارب دینی متمایزی را ایجاد کند. 

    بحث استفاده از دین در فضای مجازی می تواند به دو شکل زیر به وجود آید: 
    • هم به شکل اطلاع رسانی مذهبی و اشاره به سنت های مذهبی موجود و آفلاین است و 
    • هم وقتی است که مناسک و مشارکت مذهبی در این فضا صورت می گیرد، افراد توانايي و فرصت مشاركت در فعاليت مذهبي را دارند و فرصت براي تعامل در فعاليت مذهبي به وجود می آید. 
    ما در طول تاریخ تجربه های خوبی را داشتیم مثل دعای دسته جمعی کمیل و ندبه خواندن و یا شب چهارشنبه به جمکران رفتن. اینها باعث حفظ و جذب شعائر دینی و مذهبی می شود. مشابه این کارها در مذهب آنلاین مسیحیت به شدت در حال استفاده است که جای کار آن در دین اسلام بسیار وجود دارد. حتما بایستی طراحی متناسبی را در این فضای مجازی چه در رسانه های اجتماعی، پیام رسان های اجتماعی و غیره داشته باشیم. این راهی است که به هر حال بناست بشر طی کند ما برای حرکت با آنها بایستی بتوانیم طرح مناسب داشته باشیم.

     

    موضوعات: بدون موضوع, فضای مجازی
     [ 01:50:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت
     
    مداحی های محرم